امروز : 1403/1/31 جمعه 16:39
خبر خوب برای معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی
خبر خوب برای معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی
۱۵ آبان ۱۴۰۲

شرکت ره‌آورد رایانه یک مجموعه نرم‌افزاری کامل برای اجرای مترمکز و تحت شبکه وب در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی، آماده اجرا دارد.

نرم‌افزار و خدمات نرم‌افزاری مورد نیاز سطح یک:

شبکه آزمایشگاهی با مرکزیت آزمایشگاه‌های مرجع سلامت با داشبورد متمرکز، پذیرش-صندوق، داروخانه و واحدهای پاراکلینیکی مراکز بهداشتی-درمانی روستایی و شهری و پایگاه‌های بهداشتی با تمام سرویس‌های مرتبط با «پرونده الکترونیک سلامت» وزارت بهداشت، نظام ارجاع، نسخه الکترونیک سازمان‌های بیمه‌گر و ...

سریع، دقیق، قابل اعتماد و در حال توسعه دائم
با خدمات پشتیبانی مستمر و مطمئن

اجراشده در: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، زاهدان، ساوه، خمین و...

همین حالا تماس بگیرید.

 

 

 

سرويس هاي دوراپزشکی، شکل مراقبت‌های سکته قلبی را در آمریکای لاتین تغییر می‌دهد
سرويس هاي دوراپزشکی، شکل مراقبت‌های سکته قلبی را در آمریکای لاتین تغییر می‌دهد

یک رویکرد دوراپزشکی جدید در مدیریت سکته قلبی با تغییرات نواری (STEMI) در چهار کشور امریکای لاتین، بر روی بیش از 780,000 بیمار انجام شده و نتیجۀ آن بر اساس یک مطالعه یک‌ساله بیانگر میزان مرگ‌ومیر 5.2 درصدی بوده است.

دکتر سمیر مهتا، مدیر این پژوهش، در کنفرانس سالانه انجمن آنژیوگرافی و مداخلات قلبی که به صورت مجازی برگزار می‌شد، گفت: «ما روش جدیدی ابداع کرده‌ایم که می‌تواند مراقبت سکته قلبی حاد را از راه دور راهنمایی کند»... «این مسأله می‌تواند نابرابری بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه –خصوصاً در بخش‌های فقیرتر آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی- را کاهش دهد.

دکتر مهتا، مدیر بنیاد لومن در میامی و همکارانش یک پلتفرم «قطب و اقماری» طراحی کرده اند که می‌تواند دسترسی به مراقبت‌های سکته قلبی در برزیل، کلمبیا، مکزیک و آرژانتین را به 100 میلیون نفر گسترش دهد. برای این منظور شبکه‌ای طراحی شد که «شبکۀ دوراپزشکی انفارکتوس امریکای لاتین» (Latin America Telemedicine Infarct Network) یا به اختصار LATIN نام دارد. در این شبکه، «اقمار» شامل درمانگاه‌های کوچک و مراکز مراقبت‌های اولیه سلامت در نقاط دوردست، و «قطب»ها آن دسته از مراکز پزشکی هستند که خدمات مداخله تهاجمی قلبی و عروقی (PCI) (آنژیوگرافی، تعبیه استنت و...) و جراحی عروق کرونر (CABG) را ارائه می‌دهند. در این طرح، 313 مرکز اقماری، 47 قطب و بیش از 2000 مراقب سلامت، از جمله 600 پزشک حضور داشتند.

این مطالعه که در نوع خود بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون انجام گرفته، یک استراتژی سه بخشی طراحی کرده است: دوراپزشکی (Telemedicine)، تریاژ (Ttiage)، و انتقال (Transport) که بنابه گفته دکتر مهتا سخت‌ترین بخش محسوب می‌شد: «در برخی موارد، قطب‌ها بیش از 300 مایل از مافاصله داشتند و بیش از 11 درصد این نقاط دوردست حتی فاقد پزشک بوده و تنها پرستارانی داشتند که بیماران را تریاژ می‌کردند.»

بیمارانی که به مراکز مراجعه می‌کردند، وارد شبکۀ LATIN می‌شدند و اطلاعات آن‌ها شامل اطلاعات دموگرافیک، سوابق پزشکی قبلی و نوار قلب در یک فرم ثبت می‌شد. این اطلاعات از طریق یک اپلیکیشن به یکی از سه مرکز تشخیص از راه دور که به صورت 24/7 (هر روز هفته و شبانه‌روزی) به یک متخصص قلب و عروق دسترسی داشتند فرستاده می‌شد: یکی در کلمبیا، یکی در برزیل و دیگری در آرژانتین. زمانی که سکتۀ قلبی با شواهد موجود در نوار قلب تشخیص داده می‌شد، پروتکل سکتۀ قلبی فعال شده، به مراکز اقماری و قطب‌های مربوط هشدار داده و فرآیند آمادگی برای اعزام آمبولانس آغاز می‌شد. در مراکز اقماری، به حسب وضعیت بیمار و امکانات در دسترس، مراقبت‌های اولیه (شامل مراقبت‌های دارویی و در صورت امکان مداخله تهاجمی اولیه) انجام می‌شد. بیمارانی که به این مراقبت‌های اولیه پاسخ مناسب می‌دادند، پیش از اعزام به یک قطب به مدت 24 ساعت جهت پایدار شدن شرایط‌شان نگه‌داری می‌شدند. اما در صورتی که بیماران به مراقبت اولیه پاسخ مناسب نمی‌دادند، فوراً و در همان زمان جهت انجام اقدامات مداخله‌ای تهاجمی به قطب اعزام می‌شدند.

دکتر مهتا، گزارش می‌دهد که از میان 780,234 موردی که وارد شبکه LATIN شده بودند، متخصصان از راه دور، 8,395 مورد (1 درصد) را سکتۀ قلبی تشخیص داده بودندکه 48درصد از آن‌ها به صورت اورژانسی در 47 قطب تحت درمان گرفته و از میان آن‌ها 78درصد با مداخلۀ تهاجمی تحت درمان موفقیت‌آمیز قرار گرفتند. به گفته دکتر مهتا، زمان تشخیص از راه دور در ابتدای اجرای مطالعه، 11 دقیقه بود که با گذشت زمان به 5/3 دقیقه رسید. متوسط فاصلۀ زمانی بین مراجعه بیمار تا انجام مداخلۀ تهاجمی (اصطلاحاً door-to-baloon time) ، 48 دقیقه(1) و میزان مرگ‌ومیر 2/5درصد بود که به معنای کاهش 55 درصدی در آمار مرگ‌ومیر از زمان اجرای طرح LATIN در سال 2013 بود.

عامل اصلی در عدم درمان بیماران (71 درصد از موارد) عدم همکاری شرکت‌های بیمه بود. دکتر مهتا می‌گوید: «مشارکت دادن بیمه‌گران به شدت سخت است. با توجه به محل اصلی استقرار ]تیم پژوهش [ در میامی، بسیار سخت است که این شرکت‌ها را متقاعد کرد که حمایت از این افراد چقدر مهم است.»... «با این حال، با گذر زمان و پوشش رسانه‌ای LATIN توسط رسانه‌ها این برنامه بیش‌تر شناخته خواهد شد. ما توانسته‌ایم با وزارت‌های بهداشت در این چهار کشور همکاری کنیم، اما پیش‌روی در این همکاری دشوار خواهد بود.»

منبع: Medscape Medical News

15 مه 2020 (26 اردیبشت 1399)

واحد تحقيق و توسعه شرکت ره آورد رايانه - سيد مهدي امام جمعه

پانوشت:

  1. طبق توصیه انجمن قلب امریکا (AHA) حداکثر زمان قابل قبول برای این شاخص 90 دقیقه است.

 

 

تدوین سه جلد دستورالعمل برای ۶۰۰ خدمت پرهزینه از سوی وزارت بهداشت
تدوین سه جلد دستورالعمل برای ۶۰۰ خدمت پرهزینه از سوی وزارت بهداشت
98/08/13

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (98/08/13) طی سخنانی در مراسم نکوداشت روز ملی بیمه سلامت، ضمن تأکید بر اهمیت پرونده الکترونیک سلامت در کاهش هزینه‌‌های نظام بهداشت و درمان کشور، گفت: «... ما ۶۰۰ خدمت پرهزینه را شناسایی کردیم و برای آنها دستورالعمل‌هایی در سه جلد نوشتیم که ابلاغ شد. همچنین، در نظر داریم، ۶۰۰ خدمت دیگر را نیز شناسایی کرده و روی آن کار ‌کنیم که در آینده ای نزدیک ابلاغ خواهد شد...»

گزارش مشروح سخنرانی وزیر بهداشت را  اینجا به نقل از خبرگزاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخوانید.

 

 

گزارشی از نمایشگاه الکامپ 1398
گزارشی از نمایشگاه الکامپ 1398

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) تابستان امسال از 27 تا 30 ام تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این دوره از نمایشگاه الکامپ، نظیر دوره‌های اخیر دیگر، «دولت الکترونیک» و از جمله «سلامت الکترونیک» بود. وبسایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همین مناسبت گزارشی از این نمایشگاه و حضور وزارت بهداشت در آن و هم‌چنین در خصوص وضعیت کلی کشور از نظر سلامت الکترونیک و خصوصاً «پروندۀ الکترونیک سلامت» منتشر کرده است که آن را از نظر می‌‌گذرانیم:

الكامپ، آوردگاهي براي ظهور دستاوردهاي الكترونيك حوزه سلامت

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک، با حضور حدود ٥٠٠ استارت آپ و به منظور ارائه آخرين دستاوردها در حوزه دولت الكترونيك برگزار شد. اهميت برگزاري اين نمايشگاه در سال جاري، به دليل شرايط تحريم و ضرورت خودكفايي در حوزه صنایع الکترونیکی، کامپیوتر و دیجیتال، از جايگاه ويژه اي برخوردار است؛ چنانچه به گفته، رسول سراییان، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه ای ایران، "به دلیل قرار گرفتن در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، برگزار اين نمايشگاه اهميت زيادي دارد و برای ایجاد انگیزه و امید در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شعار امسال نمایشگاه الکامپ «آینده بهتر» درنظر گرفته شد."...

از سويي ديگر، بايد ديد كه استقرار دولت الكترونيك و توسعه صنايع الكترونيكي، كامپيوتري و ديجيتالي، از كدام جهت مورد تاكيد و اهميت قرار گرفته است؛ آنچه در وهله اول به ذهن خطور مي كند، سهولت ارائه خدمات بهتر و باكيفيت تر به شهروندان ايراني است. دكتر حسن روحاني، رييس جمهور، در دیدار با معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات، در خصوص ضرورت استقرار دولت الكترونيك بيان كرده كه ايجاد دولت الکترونیک ضرورت دارد، چراكه يكي از راه های مبارزه با فساد و شفاف شدن امور در فضای مجازی محسوب مي شود.

درواقع، نمایشگاه الکامپ، آوردگاهی است که سالانه ذی نفعان توسعه و تحول اقتصاد دیجیتال با بررسی فرصت‌ های بازار به جایگاه‌ سازی محصولات و خدمات خود پرداخته و عملکرد سالانه خود را در معرض دید قرار می‌ دهند، هر شركت، سازمان و يا دستگاهي بنا بر سياست هايي كه دنبال مي كند، امكان حضور در اين عرصه را دارد؛ يكي از حوزه هايي كه به طور مستقيم با كيفيت زندگي مردم سروكار دارد نيز حوزه سلامت است. بنابراين، يكي از اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، استقرار نظام الكترونيك در تمامي ساختارهاست. براين اساس، به دنبال ايجاد زيرساخت هاي سلامت الكترونيك، برنامه هاي عملياتي خود در اين حوزه را به منصه ظهور مي گذارد.

استقرار پرونده الكترونيك سلامت، يكي از بزرگترين برنامه هاي عملياتي اين وزارتخانه در حوزه الكترونيك، كامپيوتر و ديجيتال است. به گفته دكتر سعيد نمكي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، "استقرار پرونده الکترونیک سلامت، اقدام بسیار عظیمی است که می تواند به عنوان انقلابی در نظام ارائه خدمت تلقی شود، همچنين، پرونده الکترونیک سلامت از بسیاری هزینه ‌های غیرضرور، جلوگیری می‌ کند." وزير بهداشت پرونده الکترونیک سلامت را یکی از ریل گذاری‌های اصلی نظام سلامت قلمداد مي كند و مي گويد، "معتقدم که دستیابی به نظام ارجاع و پزشکی خانواده، بدون پرونده الکترونیک سلامت، محقق نمی‌ شود بنابراين، اولویت خود را بر تکمیل پرونده الکترونیک سلامت قرار داده ايم تا برای استقرار نظام ارجاع و پزشکی خانواده مهیا شویم."

*تنوع و تعدد خدمات وزارت بهداشت در حوزه الكترونيك

مهندس علي اصغر انصاري، مجري پرونده الكترونيك سلامت مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت، در آخرين روز از برگزاري بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الكامپ، در گفت و گو با وبدا، درخصوص اهميت حضور وزارت بهداشت در اين عرصه، مي گويد: سالهاست كه در نمايشگاه الكامپ، سالني تحت عنوان سالن دولت الكترونيك به منظور ارائه جديدترين دستاوردها و سرويس هاي الكترونيك، اختصاص يافته است، وزارت بهداشت نيز به عنوان يك دستگاه دولتي و به دليل تنوع و تعدد خدمات در حوزه الكترونيك، در اين عرصه حضور دارد.

*ارائه نمايشگر پرونده الكترونيك سلامت در نمايشگاه الكامپ ٩٨

وي، پرونده الكترونيك سلامت را تكليف قانوني وزارت بهداشت در برنامه پنجم و ششم توسعه بيان كرد و درخصوص دستاوردهاي اين وزارتخانه در نمايشگاه سال ٩٨، گفت: وزارت بهداشت در نمايشگاه امسال، ضمن رونمايي از نسخه موبايلي پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان، براي نخستين بار نمايشگر اين پرونده را در دسترس مراجعين قرار داده و از طرفي، روال و گردش اطلاعات در شبكه نظام سلامت الكترونيك را به نمايش گذاشته است. همچنين، واگذاري توكن هاي سخت افزاري مراكز ارائه دهنده خدمات سلامت از طريق دفاتر پيشخوان دولت، نيز از ديگر برنامه هاي وزارت بهداشت در اين نمايشگاه است.

*اتصال مراكز درماني خصوصي به پرونده الكترونيك سلامت

مجري پرونده الكترونيك سلامت همچنين، درخصوص اقدامات آتي وزارت بهداشت در حوزه پرونده الكترونيك سلامت، تصريح كرد: در فاز اول اجراي پرونده الكترونيك سلامت، سعي داريم كه تمامي مراكز بهداشتي و درماني دولتي كشور را به اين درگاه متصل كنيم، بنابراين، اتصال مراكز درماني خصوصي به پرونده الكترونيك سلامت از جمله اقدامات آتي مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت است.

مهندس انصاري بيان كرد: شهروندان از طريق نسخه موبايلي پرونده الكترونيك سلامت، مي توانند خدماتي همچون نوبت گيري، موقعيت سنجي مراكز سلامت و اطلاعيه هاي مربوط به نسخه نويسي و نسخه پيچي را در دسترس داشته باشند.

مجري پرونده الكترونيك سلامت مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات وزارت بهداشت گفت: فضاي ديجيتال و گستردگي خدمات و قابليت هاي آن، بسيار بكر و آماده است؛ بنابراين، مي توان از طريق درگاه تلفن همراه، براساس اطلاعات پرونده الكترونيك سلامت فردي، خدمات ارزشمندي را به شهروندان ارائه داد.

 

 

گزارشی از نشست خبری وزیر بهداشت
گزارشی از نشست خبری وزیر بهداشت
98/03/12

روز گذشته، یازدهم خرداد ماه، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نشستی خبری در محل وزارت بهداشت به سؤالات خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها پاسخ داد. در این نشست که نخستین نشست خبری دکتر نمکی پس از تصدی وزارت است، نکات مهمی در خصوص وضعیت بهداشت و سلامت در کشور و مسایل مدیریتی این حوزه، از جمله حوزه سلامت الکترونیک مطرح شد که گزیده‌ای از آن به گزارش خبرگزاری ایسنا نقل می‌شود:

بروز ۲۵۰۰۰ مرگ مرتبط با بیماری های غیرواگیر در سال ۹۶؛ فشار خون، هدف اول مبارزه!

دکتر نمکی با بیان اینکه از میان موارد مرگ در سال ۹۶ تنها ۲۵ هزار مرگ مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر بوده است، افزود: این مباحث سبب شد تا به کنترل بیماری‌های غیرواگیر بیش از پیش توجه شود. در حال حاضر نیز در بررسی‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که فشار خون به عنوان قاتل خاموش اولین موردی است که باید به آن بپردازیم و بر همین اساس بسیج ملی کنترل فشار خون را راه‌اندازی کردیم. در این راستا تصمیم گرفتیم که آگاهی عمومی را در رابطه با فشار خون افزایش دهیم چرا که حداقل ۴۰ درصد مبتلایان از فشار خون خود خبر ندارند.

وی با بیان اینکه در دومین گام در نظر داریم که جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور را تحت پوشش این بسیج  قرار دهیم، اظهار کرد: در کشور حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۳۰ سال داریم که سعی می‌کنیم در  بسیج ملی فشار خون آنها را پوشش دهیم.

فاز جدید «تحول»

وی تاکید کرد: ما در مراحل بعدی در زمینه دیابت، بهداشت روان و جمعیت نیز بسیج‌هایی را خواهیم داشت. در عین حال در فاز جدید طرح تحول سلامت الگوی ما این است که به جای اضافه‌کردن تختICU و CCU  ، کاری کنیم که مردم کارشان به بیمارستان نکشد.

مهار هزینه‌خیزی طرح تحول برای بیمه سلامت و تامین اجتماعی

وزیر بهداشت در ادامه درباره وضعیت مالی سازمان تامین اجتماعی، بدهی این سازمان به وزارت بهداشت و همچنین هزینه‌های طرح تحول برای سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بخشی از مشکلات و مسائل درمانی سازمان تامین اجتماعی به اثر طرح تحول در افزایش هزینه‌های آنها بازمی‌گردد که در این زمینه هم برای بیمه سلامت و هم برای سازمان تامین اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهیم تا هزینه‌خیزی را مهار کنیم؛ چرا که طرح تحول سلامت در دو تا سه سال گذشته ۴۰۰ درصد هزینه‌های بیمه سلامت را اضافه کرده است و در سازمان تامین اجتماعی نیز این چنین تاثیری را داشته است. در همین راستا مهار هزینه‌خیزی تامین اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی بستانکاریم

وی با اشاره به معوقات سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در بخش دولتی گفت: در این زمینه یک سال و نیم تا دو سال معوقات پرداخت نشده است. از رئیس‌جمهوری خواسته‌ام که در این‌باره مداخله کنند. ایشان نیز دستور دادند تا با فروش قسمتی از سهام، بخشی از مطالبات پرداخت شود. وزارت بهداشت رقم قابل توجهی از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال به دلیل احترامی که برای جامعه کارگری قائلیم هیچ کارگر محترم و بیمه‌شده تامین اجتماعی نیست که در بخش دولتی به آن خدمت داده نشود. در مجموع قرار شده تا هفته آینده قسمت قابل توجهی از بدهی را بپردازند.

وی تأکید کرد: ما حدود ۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی بستانکاریم و تنها دانشگاه اصفهان که شهری کارگری است ۵۴۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال خدمات را قطع نکرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده قسمتی از طلب‌هایمان پرداخت شود.

۹۸ سال سختی است؛ بیمارستان‌ها منتظر سوددهی نباشند

وزیر بهداشت در ادامه درباره مشکلات بیمارستان‌های خصوصی و درخواست آنها برای افزایش تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: بیمارستان‌های خصوصی قطعاً مشکلاتی را از قبل داشته‌اند. در دوره فعلی ما دو اقدام انجام دادیم؛ یکی آنکه قبل از پایان سال تعرفه‌های سال جدید مصوب شد و دوم اینکه تعرفه‌های بخش خصوصی بالاتر از بخش دولتی بسته شد اما اینکه باز هم این تعرفه‌ها پاسخگو هست یا نه، به مشکل مزمن سال‌های گذشته باز می‌گردد که به دلیل رعایت حال مردم، شیب افزایش تعرفه‌ها ملایم بوده است. اخیراً نیز انتقاداتی به تعرفه‌ها داشتند که قرار شده این موضوع در شورای عالی بیمه مجدداً مطرح شود. با این حال از همکارانم خواستم امسال که سال سختی برای سفره مردم است، منتظر سوددهی نباشند. ما باید کاری کنیم که اقداماتمان زیان‌ده نباشد وگرنه امسال سال سود برای درمان نیست اما در عین حال امیدواریم که بتوانیم مختصر کمکی در این زمینه داشته باشیم.

سرانجام پرونده الکترونیک سلامت

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: پرونده الکترونیک سلامت طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال نشده بود اما در سه ماه گذشته من و همکارانم به شدت وقت گذاشتیم و تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت داشته‌اند. بر سر قولم برای به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار هستم و این پرونده با حضور رئیس‌جمهوری برای افراد ایرانی و غیرایرانی که مجاز به زندگی در ایران هستند، سراسری خواهد شد.

وی افزود: در این راستا زحمت بسیاری صرف شد تا بتوانیم این گام را به سرانجام برسانیم. در همین راستا هم نسخه‌نویسی الکترونیک را آغاز کرده‌ایم. در فاز اول پرونده الکترونیک سلامت تمام فعل و انفعالات سلامت را با کد ملی ثبت خواهیم کرد. این پرونده ریل‌گذاری سیستم ارجاع و پزشکی خانواده است.

سلامت مردم را فدای رانت تولید و واردات نمی‌کنم

دکتر نمکی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای وزارت بهداشت برای حمایت از تولیدات داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: از همان روزی که وارد وزارت بهداشت شدم، اعلام کردم که اجازه ورود دارو و تجهیزات پزشکی خارجی که نوع تولید داخلی آن وجود دارد را نمی‌دهم. حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردم که اگر کسی تجهیزات پزشکی را با مجوز هیئت امنا وارد کند و ما خبر نداشته باشیم، تخلف بزرگی انجام داده است.

وی افزود: بر همین اساس روش‌هایی را برای حمایت از تولیدات داخلی در نظر گرفته‌ایم. اولین روش عدم ورود دارو و تجهیزات پزشکی خارجی است که مشابه تولید داخلی آن وجود داشته باشد. دومین راهکار، تسهیل پروسه‌های تولید برای تولیدکنندگان داخلی است و سومین روش، فضاسازی پشتوانه‌های اقتصادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که به آنها تسهیلات بانکی و وام‌های اشتغالزایی داده می‌شود.

نمکی گفت: هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که در زمان وزارت بنده کالای خارجی اعم از دارو و تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخلی که استانداردهای ما را رعایت کرده باشد، به کشور وارد شده است. حتی برای صافی دیالیز که قیمت داخلی آن دوبرابر نوع وارداتی‌اش است ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم که نوع خارجی آن وارد شود اما در مواردی هم متاسفانه کیفیت کالاهای تولید داخل افت می‌کند. به هر حال من وزیر بهداشت هستم و سلامت مردم برایم رکن اصلی است. سلامت مردم را نه فدای رانت واردات می‌کنم و نه فدای رانت تولید و اجازه نمی‌دهم وسیله پزشکی بی‌کیفیت وارد بیمارستان شود. متاسفانه در حوزه تجهیزات پزشکی مواردی را داریم که تولیدکنندگان استانداردهای ما را رعایت نمی‌کنند اما اصرار دارند ما چشممان را روی بی‌کیفیتی ببندیم. بنابراین اگر استانداردهای مورد نظر ما در کالای تولید داخلی رعایت شود، اصلاً واردات آن را انجام نمی‌دهیم.

آهنگ تحول درمان کند نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان و در طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: آهنگ طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان نه تنها کند نشده، بلکه سه بسته طرح تحول پیشین را با شدت بیشتری ادامه می‌دهیم که شامل توسعه و تکمیل زیرساخت‌های درمان در مناطق کمتر برخوردار، ماندگاری طبیبان در نقاط محروم و کمتر برخوردار و تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

نمکی افزود: در عین حال قرار نیست که به دلیل فشارها و امواج سیاسی نماینده، امام جمعه یا مقامات محلی به فاصله هر ۲۰ کیلومتر و بی‌توجه به جنبه‌های اقتصادی، زیرساخت ایجاد کنیم. به عنوان مثال در دو شهری که ۱۵ کیلومتر باهم فاصله دارند، دو اتاق عمل قلب باز ایجاد کرده‌ایم که شاید در ماه حتی دو بیمار هم نداشته باشند. این اقدام به معنی دور ریختن منابع ملی است که ترمزش را کشیده‌ایم.

وضعیت بودجه سلامت به روایت وزیر بهداشت

نمکی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بودجه نظام سلامت نیز گفت: از آغاز دولت آقای روحانی تاکنون حداقل ۳ درصد سهم بودجه سلامت از GDP افزایش یافته است و قطعاً افزایش آن بیش از این برای دولت میسر نیست و نمی‌تواند بیش از این از منابع ملی برای حوزه سلامت خرج کند. بنابراین باید به دنبال کیفی‌تر شدن خدمات برویم. البته در حوزه بودجه طرح تحول نظام سلامت آنچه در قانون بودجه ۹۸ آمده است مناسب بوده و از سال قبل هم بهتر است.

وی تاکید کرد: در عین حال ما قول می‌دهیم که نخواهیم گذاشت پرداخت از جیب بیماران در حوزه سلامت افزایش یابد. همچنین توسعه زیرساخت‌ها را در نقاط کمتر برخوردار ادامه خواهیم داد و گام‌هایی تندتر از گذشته در این زمینه برخواهیم داشت. همچنین در زمینه حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج بهتر از قبل عمل خواهیم کرد.

 

 

 

برگزاری هفتاد و دومین اجلاس جهانی سلامت
برگزاری هفتاد و دومین اجلاس جهانی سلامت
98/02/30
برگزاری هفتاد و دومین اجلاس جهانی سلامت
هفتاد و دومین اجلاس جهانی سلامت، امروز (بیستم مه 2019 - سی‌ام اردیبهشت 1398) در ژنو سوییس آغاز به کار کرد. این اجلاس که بدنۀ اصلی و تصمیم‌گیرندۀ سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود، به صورت سالانه به منظور بررسی چالش‌های جدید سلامت در سطح جهانی و تعیین راهبردهای کلان در این زمینه‌ها برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمادگی، مراقبت و پاسخگویی، ویروس فلج اطفال، اجرای دستور کار اهداف توسعۀ پایدار، پوشش همگانی سلامت، محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی، دسترسی به واکسن‌ها و داروها، پیگیری نشست بلندپایه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره موضوعات مربوط به سلامت، سازوکار کشورهای عضو درخصوص داروها و محصولات پزشکی تقلبی، منابع انسانی برای سلامت، ارتقای سلامت جمعیت مهاجران و پناهندگان، ایمنی بیماران و هم‌چنین ریشه کنی آبله از جمله موضوعات در دست بررسیِ این اجلاس هشت روزه هستند.
به گفتۀ مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، در اين نشست، قرار است موضوعات دارای اولویت بهداشتی در جهان در قالب اسناد، مورد بررسی اعضا قرار گیرد و کشورهای عضو این سازمان، پیرامون هر سند اعلام نظر کنند.
دکتر نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور شرکت در این اجلاس عازم ژنو شده است. از جمله اهداف این سفر، علاوه بر شرکت در اجلاس مذکور، دیدار و گفتگو به منظور هماهنگی‌های لازم برای برگزاری اجلاس منطقه‌ای سلامت در حوزه مدیترانه شرقی اعلام شده است.
شصت‌وششمین اجلاس وزرای بهداشت حوزۀ مدیترانه شرقی پاییز امسال به میزبانی ایران و در تهران برگزار خواهد شد.
 
منبع: وبسایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
 
ساماندهی قراردادهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات
ساماندهی قراردادهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات
98/02/14

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: اجرای نظام سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت در واقع هدف نیست، بلکه ابزاری در جهت برداشتن گام‌های وسیع‌تر است.

به گزارش وبدا، دکتر حمیدرضا صفی‌خانی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: هدف ما از پیاده‌سازی پرونده الکترونیک سلامت، شکل‌گیری تمامی نظام‌های ارتقای سلامت است و پس از سال‌ها، این موضوع یک فرصت تاریخی برای اجرای نظام سلامت الکترونیک محسوب می‌شود.

وی افزود: اجرای نظام سلامت الکترونیک یکی از سه اولویت اصلی وزیر بهداشت بوده و ساختار لازم آن در سطح ستاد و دانشگاه‌ها فراهم شده است.

دکتر صفی‌خانی بیان کرد: اجرای نظام سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت در واقع هدف نیست، بلکه ابزاری در جهت برداشتن گام‌های وسیع‌تر است. هر آن چه که در کاغذ انجام می‌شد، در این نظام در قالب الکترونیک فراهم می‌شود، تا بر مبنای آن تصمیم‌گیری‌های درست صورت گیرد. همچنین، ارتقای کیفیت، ارتقای کارایی، کاهش هزینه و مشارکت مستقیم مردم در ارتقای سبک زندگی از ویژگی‌های آن است و اجرای آن، نظارت مبتنی بر اطلاعات را فراهم می‌کند.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین گام در جهت شکل‌گیری نظام سلامت الکترونیک، ملحق‌کردن دانشگاه‌های باقی‌مانده به سامانۀ الکترونیک سلامت و تکمیل اطلاعات و پیگیری اتصال قطعی مراکز است، افزود: با این اقدام، می‌توان نظام ارجاع را شکل داد.

دکتر صفی‌خانی گفت: استقرار نظام ارجاع از سطح یک به دو، برقراری امکان ارسال الکترونیک اسناد به سازمان‌های بیمه‌گر، استحقاق‌سنجی هویت و استحقاق‌سنجی خدمت، از محورهای برقراری پرونده الکترونیک سلامت است. اولین گام در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت نیز هویت‌سنجی است که با انجام آن اتصال به شبکه بهداشتی و استحقاق خدمت و نظام ارجاع از سطح ۱ به ۲ فراهم می‌شود، در حال حاضر، این روند در 6 دانشگاه در حال انجام است. 

وی افزود: هر اتفاقی که در زمینه سلامت رخ می‌دهد، از پیش از تولد تا بعد از مرگ، در این نظام ثبت خواهد شد تا بر اساس آن، تصمیمات صحیح اتخاذ شود.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت در تلاش است به منظور یکپارچگی خدمات، قراردادهای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات را ساماندهی کند تا برنامه‌ریزی‌ها در جهت ایجاد تفاهم‌نامه‌ای برای بستن قراردادهای پشتیبانی توسط دانشگاه‌ها و در جهت تسهیل نظارت، صورت گیرد.

وی افزود: هم‌چنین ایجاد نظام نوبت‌دهی الکترونیک به شکل متمرکز یکی از مهم‌ترین سرویس‌های الکترونیک است که دانشگاه‌ها به عنوان متولی عمل می‌کنند.

 

منبع: وبسایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

 

آخرین وضعیت پوشش خدمات سلامت در کشور
آخرین وضعیت پوشش خدمات سلامت در کشور
98/01/18

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به مناسبت روز جهانی بهداشت، آخرین وضعیت پوشش خدمات سلامت در کشور را اعلام کرد.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفتگو با رادیو سلامت به مناسبت روز جهانی بهداشت، اظهار داشت: پوشش همگانی سلامت به این معناست که همۀ مردم بدون ملاحظات قومی، اقتصادی و جغرافیایی بتوانند همه خدمات سلامت مورد نیاز اعم از پیشگیری، ارتقا، درمانی، توانبخشی و حتی طب تسکینی را هر موقع و هر جایی که نیاز دارند با کیفیت مناسب و بدون سختی مالی دریافت کنند. 

وی در ادامه افزود: متاسفانه طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت هنوز نیمی از مردم جهان به این پوشش دسترسی پیدا نکرده‌اند و سالانه صد میلیون نفر به دلیل هزینه‌های مربوط به سلامت به زیر خط فقر شدید می‌روند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، دو موضوع مهم هزینه‌های سلامت و کیفیت خدماتی که ارائه می‌شود همواره مورد بحث و مداقه بوده است، گفت: امسال سازمان جهانی بهداشت، پوشش همگانی سلامت و تاثیر مراقبت‌های بهداشتی اولیه بر آن را مورد تاکید قرار داده است.

به گفته دکتر حریرچی، مراقبت‌های اولیه بهداشتی، مراقبت‌هایی است که نقطه تماس اول مردم چه سالم و چه بیمار در حوزه سلامت است و تمام خدمات بهداشتی درمانی را یا سیستم بهداشتی درمانی خودش ارائه می‌کند و یا در سطوح بعدی ارجاع می‌دهد تا مردم از خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت بهره‌مند شوند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پوشش همگانی سلامت سه بعد دارد که بعد اول آن خدمات سلامت تحت پوشش است. بعد دوم تعداد افراد تحت پوشش بیمه و بعد سوم میزان سختی مالی هزینه‌های کمرشکن فقرزای سلامت هستند که خوشبختانه در بعد اول بیش از 99 درصد خدماتی که در دنیا ارائه می شوند در کشور ما هم ارائه شده؛ البته ممکن است گاهی مشکلاتی در توزیع جغرافیایی داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: قسمت دوم که مربوط به افراد بیمه شده است، در حال حاضر 93 درصد مردم بیمه هستند که نسبت به 83.6 درصد قبلی رقم خوبی است، اما هنوز 7 درصد مردم بیمه نیستند.

دکتر حریرچی در پایان گفت: حمایت های مالی موضوع سوم است که بعد از طرح تحول سلامت، پرداختی برای هزینه های درمانی  از 58 درصد در سال 89، به بالای 54 درصد در سال های منتهی به 92 رسید و در سال 95 نیز به 35.3 درصد که رقم قابل توجهی است، کاهش داشته و میزان هزینه های فقرزا که قبلا 83 درصد بوده الان به 50 درصد رسیده که نسبت به کشورهای دیگر رقم قابل قبولی است، اگر چه باید تلاش کنیم که به صفر برسانیم.

 

 

ابقای معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
ابقای معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۹۷/۱۰/۲۰

جناب آقای دکتر قاسم جان بابایی
معاون محترم درمان

با توجه به سوابق و زحمات مستمر جناب‌عالی، بدین وسیله در سمت معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابقاء می‌شوید.
انتظار می‌رود با اتکال به خداوند بزرگ و پیروی از مشی اعتدال دولت تدبیر و امید و استفاده از کلیه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی موجود موارد ذیل را در اولویت ویژه قرار دهید:
۱- تداوم بی وقفه و مقتدرانه طرح تحول نظام سلامت با تکیه بر اولویت‌های حمایت مالی از بیماران در مقابل هزینه‌های کمرشکن، بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشک در نقاط محروم
۲- نظارت مستمر، هوشمند و دقیق بر مراکز درمانی کشور در راستای دفاع از بیماران و جلوگیری از تضییع حقوق ایشان و تکریم ویژه ارباب رجوع در کلیه مراکز دولتی، خیریه و خصوصی
۳- همکاری مجدانه با معاون محترم بهداشت و دیگر همکاران مرتبط در پیاده سازی سیستم ارجاع و پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی که از تکالیف برجای مانده دوره‌های قبل است.
۴- بازنگری در توزیع منابع سلامت اعم از نیروی انسانی، تخت بیمارستانی، تجهیزات پزشکی در راستای توزیع عادلانه منابع به گونه ای که در نقاطی حداکثر برخورداری و در دیگر نقاط حداکثر محرومیت فراهم نگردد.
۵- تعیین تکلیف جدی کتاب ارزش نسبی با اولویت منطقی‌کردن هزینه‌ها و عدالت بین‌رشته‌ای
۶- مشورت مستمر با انجمن‌های علمی کشور و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران جهت برنامه‌ریزی‌های ملی، بازنگری کتاب ارزش نسبی و دیگر فعالیت‌هایی که نیازمند سیاست‌گذاری است.
۷- تقویت بخش خصوصی با واگذاری امور، صدور مجوز با تمهیدات ویژه برای مناطق محروم و عدم توسعه بخش دولتی به خصوص بستری در مناطقی که داوطلب بخش خصوصی وجود دارد.
۸- اولویت توسعه کلینیک‌های تخصصی و درمان سرپایی بر بستری به عنوان سطح مورد نیاز سیستم ارجاع در مناطقی که نیازمند است.
۹- حفظ کرامت جامعه شریف پزشکی و توسعه روابط این قشر معزز با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پرهیز از حرمت‌شکنی همکارانی که در سال های سخت در کنار مردم بوده‌اند. بدیهی است بدون چشم‌پوشی از هر گونه تخلف و اجحاف به مردم نیز که ممکن است توسط افراد نادری اعمال شود درون حرفه و از طریق سازمان نظام پزشکی و دادگاه های صنفی قابل پیگیری خواهد بود.
۱۰- تهیه و تدوین الگوی مناسبی که بتوان هزینه‌های درمان در نظام سلامت را با اولویت پیگیری و نظام‌های پرداخت جدید من جمله DRG به جای FFS و دیگر شیوه های موجود کاهش داد.
۱۱- تعیین Minimal Package برای بیمه سلامت در قالب سطح‌بندی خدمات و رعایت هزینه-فایده با مشارکت کلیه دست‌اندرکاران و کارشناسان ذی‌صلاح، انجمن‌های علمی، سازمان نظام پزشکی و غیره

توفیق جناب‌عالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

دکتر سعید نمکی

انتصاب سرپرست اداره تنظیم مقررات، استانداردها و صدور پروانه
انتصاب سرپرست اداره تنظیم مقررات، استانداردها و صدور پروانه
۹۷/۰۷/۲۹

دکتر سید محمود تارا، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی حکمی، خانم مهندس بتول مهرشاد را به سرپرستی اداره تنظیم مقررات، استانداردها و صدور پروانه منصوب کرد. متن حکم به این شرح است:

سرکار خانم مهندس بتول مهرشاد

با سلام و احترام

نظر به مراتب تجارب و توانمندی‌های جنابعالی به موجب این ابلاغ، به عنوان سرپرست اداره تنظیم مقررات، استاندارها، و صدور پروانه مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت منصوب می‌شوید. امید است با طلب یاری از خداوند متعال نسبت به انجام امور محوله با محوریت موارد ذیل اقدام نمائید:

  • سیاست‌گذاری، تدوین و ابلاغ استانداردها، و کدینگ نظام اطلاعات سلامت کشور با هدف یکپارچگی و انتظام نظام داده‌های سلامت
  • تدوین و نظارت بر اجرای نظام‌های تعرفه‌ای خدمات سلامت الکترونیک در کشور در هماهنگی با بخش‌های درگیر
  • مدیریت نظام صدور پروانه صلاحیت فنی نرم‌افزارهای ملی حوزه سلامت با همکاری وهماهنگی ارگان‌های درگیر در حوزه
  • نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها، مقررات ، استانداردها، و ملاحظات فنی حوزه توسط مجریان سامانه‌های حوزه سلامت
  • جلب مشارکت کلیه صاحبنظران و مدیران و دست‌اندرکاران مرتبط در بخش دولتی و خصوصی به منظور هم‌افزایی حداکثری
  • حضور و مدیریت جلسات و مذاکرات تخصصی با افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها به نمایندگی از اینجانب

                                                                                                                                      دکتر سید محمود تارا
                                                                                                                                      رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

 

انتصاب سرپرست فنی برنامه پرونده الکترونیک سلامت
انتصاب سرپرست فنی برنامه پرونده الکترونیک سلامت
۹۷/۰۷/۲۹

دکتر سید محمود تارا، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی حکمی، آقای مهندس مهدی عسگری‌نیا رابه سرپرستی فنی برنامه کشوری نظام پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، منصوب کرد. متن حکم به این شرح است:

جناب آقای مهندس مهدی عسگری‌نیا

با سلام و احترام

نظر به مراتب تجارب و توانمندی‌های جنابعالی به موجب این ابلاغ، به عنوان سرپرست فنی برنامه کشوری نظام پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان در مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت منصوب می‌شوید. امید است با طلب یاری از خداوند متعال، نسبت به انجام امور محوله با محوریت موارد ذیل اقدام نمائید:

·        سیاست‌گذاری، تدوین و مدیریت برنامه‌ها و اقدامات لازم در حوزه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان

·        جذب مشارکت کلیه صاحبنظران و مدیران و دست‌اندرکاران مرتبط در بخش دولتی و خصوصی به منظور هم‌افزایی حداکثری

·        شناسایی و نظام‌بخشی کلیه فعالیت‌های این حوزه در سطح ستاد وزارت و دانشگاه‌ها

·        همکاری با اداره تنظیم مقررات و صدور پروانه‌ها در جهت تدوین پروتکل‌های مورد نیاز جهت صدور و یا تمدید پروانه فعالیت‌های شرکت‌های متقاضی، تنظیم تعرفه‌های کشوری، و طراحی برنامه‌های ارزیابی و نظارت دوره‌ای

·        حضور و مدیریت جلسات و مذاکرات تخصصی با افراد، سازمان و شرکت‌ها به نمایندگی از اینجانب

                                                                                                                                      دکتر سید محمود تارا       
                                                                                                                                      رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

برگزاری اولین «رویداد استارتاپ ویکند سلامت الکترونیک» در ایران
برگزاری اولین «رویداد استارتاپ ویکند سلامت الکترونیک» در ایران
۹۷/۰۵/۰۲

اولین «رویداد استارتاپ ویکند سلامت الکترونیک» در ایران، روز چهارشنبه سوم مردادماه در ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران و به میزبانی دانشکده مجازی این دانشگاه برگزار خواهد شد.

دکتر احمد کاویانی، رییس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با وبسایت دانشکده مجازی در این خصوص گفت: «استارتاپ ویکند» یک رویداد کم نظیر در حوزه سلامت الکترونیک بوده که در دانشکده مجازی در حال انجام است. در این رویداد قرار است به موضوعات حوزۀ سلامت و راه حل های مشکلات آن از طریق فضای مجازی، IT، حوزه‌های الکترونیک و سلامت الکترونیکی بپردازیم. هدف اصلی ما پیداکردن راه حل و ایجاد فضای کارآفرینی در حوزۀ سلامت الکترونیکی است. در این رویداد بسیاری از ارکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور همراهی کردند که از جمله می‌توان به حوزۀ ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی دانشگاه و سایر حوزه‌هایی که در دانشگاه به این موضوع اهتمام دارند از جمله بیمارستان‌ها و کسانی که بیشتر درگیر کار مستقیم حوزۀ سلامت هستند، اشاره کرد. انشاءالله بتوانیم از این منظر یک رویداد جذاب و با نشاط را رقم بزنیم و ماحصل این کار را به بازار حوزۀ سلامت عرضه کنیم.

وی افزود: تصور من این است که هدف‌گزاری ما یک مجموعۀ پیشنهاد برای سیاست‌گزاران حوزۀ سلامت نیست؛ بلکه کارهای عملی و کاربردی برای حل مسائل حوزۀ سلامت است... مخاطبین ما از افرادی که بخواهند سیاستی تدوین کنند یا شعاری بدهند، نیستند؛ بلکه صنعت سلامت است و فکر می‌کنم سلامت الکترونیک باید مشکلات حوزۀ سلامت را برطرف کند و ما سعی می‌کنیم این اتفاق رخ دهد. مثال‌های زیادی وجود دارد مثلا در حوزۀ حمل و نقل پدیده‌هایی مثل تاکسی‌های اینترنتی در این حوزه مشکلات زیادی را حل کرده است. در حوزۀ سلامت جای این موضوعات خالی است که بخش خصوصی و دولتی باید با دیدۀ کارآفرینی به آن نگاه کنند تا صنعت سلامت کشور را رونق دهند. منفعت و سود این رونق برای مردم است که باید از این حوزه استفاده کنند. (جهت مشاهده مشروح مصاحبه اینجا کلیک کنید)

این «استارتاپ ویکند» روز چهارشنبه در محل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور دکتر کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کاویانی رییس دانشکده مجازی، مدیران توسعه فناوری و فناوری اطلاعات دانشگاه، مسئول کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و سایر مدیران و فعالین حوزه سلامت الکترونیک کشور افتتاح خواهد شد و تا روز جمعه پنجم مرداد ادامه خواهد داشت.

آدرس محل برگزاری: تهران، تقاطع بلوار کشاورز و خیابان قدس، ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، سالن آمفی‌تئاتر

زمان برگزاری افتتاحیه: چهارشنبه ۳ مردادماه ۹۷، ساعت ۱۴ تا ۱۶

 

 

 

ابلاغ رقم «آلفا» برای قراردادهای پشتیبانی HIS در سال ۱۳۹۷
ابلاغ رقم «آلفا» برای قراردادهای پشتیبانی HIS در سال ۱۳۹۷
۹۷/۰۳/۱۶

در پی توافق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، رقم «آلفا»ی قراردادهای پشتیبانی HIS در سال ۱۳۹۷ اعلام شد. این رقم نسبت به رقم سال ۱۳۹۶ ، به میزان ده درصد افزایش دارد.

جهت مشاهده ابلاغیه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد رقم «آلفا» در سال ۱۳۹۷ و کسب اطلاعات بیش‌تر به بخش «اسناد» > «نامه‌ها» مراجعه فرمایید.

 

 

 

همايش سالانۀ مديران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشکی كشور
همايش سالانۀ مديران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشکی كشور

هم‌زمان با سالروز تولد خواجه نصيرالدين طوسی و روز مهندس، همايش كشوری مديران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی كشور در تاريخ پنجم اسفندماه در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برگزار شد. اين همايش در عين حال شامل «جشنواره توليدات فناوری اطلاعات» دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی هم بود. اين همايش با حضور جناب آقای دكتر علي صدرالسادات معاونت محترم توسعه، مديريت و منابع وزارت بهداشت، جناب آقای مهندس جهانگرد معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مديران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی كشور حضور داشتند. مسئول «كارگروه سلامت الكترونيک» سازمان نظام صنفی رايانه‌ای كشور، نيز به عنوان نخستين بار جزو مدعوين اين همايش سالانه بود.
در سخنرانی افتتاحيه، جناب آقای دكتر تارا، رئيس محترم دفتر مديريت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، به تشريح برنامه‌های مرتبط با حوزۀ «سلامت الكترونيک» در برنامۀ ششم توسعه و «لايحۀ بودجه سال 96» پرداختند. در برنامۀ پرسش و پاسخ پايانی اين همايش، پرسش‌های مديران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و دانشكده‌های علوم پزشكی كشور در زمينه‌های مختلف مطرح شد كه هر يک از اعضای «پانل پرسش و پاسخ» به اقتضای مسئوليت، به ارائۀ پاسخ پرداختند. پرسش اصلی اين بخش از همايش به موضوع «پشتيبانی سامانه های HIS» در چارچوب دستورالعمل سراسری وزارت بهداشت اختصاص داشت. به ابهامات و اشكالات مرتبط با اين موضوع، جناب آقای دكتر احسان بيطرف به نمايندگی از دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جناب آقای شاكرحسينی به عنوان نمايندۀ سازمان نظام صنفی رايانه‌ای كشور، پاسخ گفتند.
مراسم پايانی اين همايش، اهدای جايزه و لوح تقدير به برگزيدگان «جشنواره توليدات فناوری اطلاعات» و پيشكسوتان حوزۀ فناوری اطلاعات سلامت بود.
شرح بیش‌تر خبر و تصاویر را در پرتال دفتر آمار و فناوری اطلاعات ببینید.